Клас __5__ Дата _________
Тэма: Агульнаўжывальныя словы і словы абмежаванага ўжытку
Мэты:
-
сфарміраваць уяўленне пра агульнаўжывальную лексіку
сучаснай беларускай мовы і словы абмежаванага ўжытку;
-
выпрацоўваць уменні адрозніваць у тэкстах розных стыляў
агульнаўжывальныя і дыялектныя словы; тлумачыць ролю дыялектызмаў;
Ход урока
I.
Арганізацыйны момант
II.
Арфаграфічная хвілінка
Носьбіт, малацьба, бясшумна, здароўе, барацьба, шчаўе, паштальён,
светлячок, Рэспубліка Беларусь, Вялікая Айчынная вайна, медзведзяня.
Праца па парах: вучні
мяняюцца сшыткамі і правяраюць адзін аднаго.
III.
Праверка дамашняга задання
Франтальнае апытванне
1)
Што
называецца лексічным значэннем слова?
2)
На
што паказвае граматычнае значэнне слова?
Праца на картках
Выпісаць з тэксту словы, якім адпавядаюць наступныя
лексічныя значэнні: А) “верхняя вопратка з аўчын”; Б) “праводзіць, траціць
(час)”; В) “той, які сапраўды існуе”; Г) “напружваць слых, каб пачуць
што-небудзь”; Д) “моцны вецер розных напрамкаў з сухім снегам”.
Вячэрнія госці
Ясь любіў бавіць час у свайго
дзядзькі, які жыў на беразе возера. Зімой, калі лютавала завіруха, дзядзька
выстаўляў на акне свечку. Агеньчык прывабліваў сялян, купцоў.
Падарожныя распраналі кажухі. На
стале з’яўляўся самавар. І пачынаўся расказ аб розных дзівах, сапраўдных і
выдуманых здарэннях.
І не ведалі прысутныя, што да
кожнага іх слова з затоеным дыханнем прыслухоўваецца з печы малы Ясь.
IV.
Знаёмства з новай тэмай
Праца з падручнікам (вучні чытаюць правіла і складаюць па ім схему).
Выкананне практыкавання
98.
Праца са слоўнікам (прапануецца разгледзець дыялектны слоўнік і выпісаць некалькі слоў).
Фізкультхвілінка
Калі настаўнік называе правільнае напісанне слова, вучні
пляскаюць у далоні, калі няправільнае – махаюць рукамі.
Дошчык,
пад’езд, гярой, апавядане, бяшшумна, насякомыя, шчаўе, святлячок, гот,
мядзведзь.
V.
Фарміраванне ўменняў і навыкаў
Выкананне практыкавання 99 (адзін вучань піша на дошцы, астатнія – у сшытках).
Творчая хвілінка
Скласці невялічкі тэкст па апорных словах на тэму “Зіма”
Снег, гурба,
вялікі, серабрыцца, вецер-кусака, халодны, шчыпаць, мароз, палазы, скрыпець,
пыл, снежны, ляцець, паветра, марозны.
VI.
Дамашняе заданне
Параграф 16.
Практыкаванне 104. Запісаць 2-3 дыялектызмы сваёй мясцовасці.
VII.
Рэфлексія
Вучні выбіраюць востраў, які адпавядае іх настрою на
ўроку: Сум, Абыякавасць, Радасць.
VIII. Падвядзенне вынікаў
урока. Выстаўленне і каменціраванне адзнак
Маршрут урока
1.
Арфаграфічная хвілінка
2.
Праца з тэкстам “Вячэрнія госці” на картках
3.
Знаёмства з правілам і складанне схемы
4.
Практыкаванне 98
5.
Фізкультхвілінка
6.
Практыкаванне 99
7.
Творчая хвілінка (тэкст “Зіма”)
Комментариев нет:
Отправить комментарий